Välkommen !!

till mina godingar Bayliez och Niilaz blogg!



2 finska lapphundsgrabbar (far och son). Bor i Ljungbyholm. Här skriver vi lite då och då om vad som händer i vårat liv.

Lämna gärna ett avtryck i "Kommentarer" under respektive blogginlägg. Alltid kul att se att ni varit här hos oss!

fredag 23 januari 2009

Vad är väl livet utan utmaningar?!?!

Nu har vi spårat ur igen. Iallfall vad det gäller blodsspårspåret. (Men vi höll oss kvar en stund iaf.) Fotspårsrälsen är vi kvar på. Blodspåret jag lagt till Lillis i går över natten hade enligt Lillis försvunnit. Pyts väck bara! "Det går inget spår här matte" - "Vad dillar du om?!?!"
Jaha. Dags för matte att sätta sig på stubben och fundera igen...... Hmm. Men det ska gå. Skam den som ger sig. Ska inte se det som en begränsning att bo istan.

Baye var jätteduktig, gillar när matte utmanar. Kort gräs, över en grusväg(vinkel), över en stenmur, sedan bloduppehåll i vinkel och lång sträcka. Korsar ett veckogammalt blodspår. Kul att se han jobba och klura. Men han har säkert strulat i unga år, men matte glömt.....

Har även mellan resorna hunnit med godislet och saklet för att öva upp nosen och få sträcka på sig. Det går jätte fint för båda. Och matte kan känna sig lugn att de gjort ngt vettigt också.

Idag spårade Baye ett pinnspår. Mkt koncentrerat och bra trots mkt hundlukter (det rastas mkt hundar där). Hittade nästan alla pinnarna. Lillis fick sitta och titta på denna gång, kanske laddar det han.... testar

Sen åkte vi till klubben och tränade. Några hundar till var där. Körde 2an med Baye.
Hoppet sitter, måste öva lite på ingångar.
Fjärren sitter
Tränade plats med förväntan så han koncentrerar sig på mig och när mitt Varsågod kommer för belöning. Har ibland godisbit framför han och ibland på mig och en gång gömde jag bakom planket där jag stog.
Tränade flying med fotet och han gick med superfin kontakt. Gullet.
Inkallning med stå är lite knivigare. Både komma med fart och inte sackta och sedan stanna snabbt. Måste fundera. Kanske bara ska öva snabba inkallningar med ingång och att stanna snabbt separat.

Lillis ville träna lydnad!!! Hoppet gick gallant, Satt blickstilla och koncentrerat. Hela momentet fungerade men jag behöver fortf. stötta vid ingången! kul
Körde även lite flying med trasdragkamp som belöning för kontaktansträngningen! Tänker ofta med ett leende på MH.t när han inte ville ta den hårda, stora, blöta trasan testledaren hade. Och deras kommentar var att det skulle bli svårt för mig att träna denna jycke eftersom han inte gillar att kampa ;). Pytsan!
Platsen övade vi att ha hakan i marken,. Jag kunde flytta mig några meter från honom och nästan resa mig. Träna EN sak i taget. Inte lätt alla gånger ;)

Hämtade paket med beställda hundprylar idag. Nu är även jag ägare till dessa läckra orange snitzlarna på hänge!!!

Trevlig helg

2 kommentarer:

Ida&terrierna sa...

Sånna snitzlar som jag har? De är hemskt bra, man ser dom så tydligt! Hoppas det ordnar till sig med Lillis spår! Kram

Cathrine Jonsson sa...

Precis sådana snitzlar! Lysande var ordet!

Mitt Lilla Tryne

Mitt Lilla Tryne
Niilaz