Välkommen !!

till mina godingar Bayliez och Niilaz blogg!



2 finska lapphundsgrabbar (far och son). Bor i Ljungbyholm. Här skriver vi lite då och då om vad som händer i vårat liv.

Lämna gärna ett avtryck i "Kommentarer" under respektive blogginlägg. Alltid kul att se att ni varit här hos oss!

måndag 12 januari 2009

Hästvakter

I helgen var vi hästvakter hos mamma. Gott när man kommer till landet och grabbarna kan vara lösa och man kan spåra obehindrat. La ett pinnspår som ett U till dem båda och hann även lägga ett blodspår med älg som fick ligga ca 2 timmar (det blev mörkt). Lillis är på igen! Underbart. Jag fastnade i en grandunge och fick släppa linan. När jag kom ut var han långt iväg. Ser honom tack vare en blinkande lampa på selen. Så jag fick länga benen för att komma ifatt. Och Mörkt var det för en stadsbo ;). I slutet låg skanken tillsammans med kvällsmaten (färskfoder).
Har gruvat på detta med att blanda vanliga mskspår med blodspår, men har gjort det lite nu. Baye kan skillnaden, inga problem och Lillis blir säkrare och säkrare + att variationen taggar honom så vi kör på. Jag tror vi ofta underskattar deras noskapacitet och har de bara fattat vinken så tror jag de kan hålla isär.

När jag var i hagen för att ge hästarna hö så hade jag en lillgrabb som stog utanför staketet ständigt uppmanande:
"- Nu går långhals åt höger. Akta dig!"
"-Nu kommer de efter dig. Akta akta"
"-Matte, du har ju sagt till mig och Bayliez att vi inte får vara där inne, och nu är DU det. "
"-Vi måste ju akta oss och springa fort utanför staketet för annars biter de oss i svansen!!! Kom ut därifrån."

Nästa gång jag var inne hos hästarna hade han spårat och låg och suttade på sin grisfot och då fick matte vara hos hästarna men båda grabbarna var utanför staketet med ett vakande öga på långhalsarna. ;)

1 kommentar:

Ida&terrierna sa...

Selma har ingen respekt alls för hästar! När vi hade de brevid huset stack hon dit så fort hon fick chansen och slickade på hästarnas mular!! Kram

Mitt Lilla Tryne

Mitt Lilla Tryne
Niilaz