Välkommen !!

till mina godingar Bayliez och Niilaz blogg!



2 finska lapphundsgrabbar (far och son). Bor i Ljungbyholm. Här skriver vi lite då och då om vad som händer i vårat liv.

Lämna gärna ett avtryck i "Kommentarer" under respektive blogginlägg. Alltid kul att se att ni varit här hos oss!

tisdag 10 november 2009

Lydnadsträning

Idag stannade vi på vägen hem från jobbet på en brukshundsklubb. Den klubben är så bra för de har några apportbockar liggandes ute vid klubbstugan. Så jag tänkte öva apportering med främmande apportbock.

Första gången så grep Bayliez men släppte sen för att nosa, jag var tyst, och han grep igen och kom in med fin fart. Nästa gång grep han direkt och jag belönade. Sen bröt jag ner momentet och belönade alla delar lite när som, fart ut, gripa, hålla, fart in, ingång, sitta kvar vid utkast. Bytte till ny apport och körde hela momentet - Ingen tvekan och bra fart!
Sen tog vi hoppet. Det går mycket bra så jag bröt ner det och belönade när som, ingång, hopp ut, sitt, hopp in.... Fin fart och koncentrerat.
Sen tog vi ny apport av annan modell och storlek. Klockrent!
Så härligt det är! Och jag hade lagt ett gäng godisbitar i fickan så det var de jag fick träna för, när de var slut - var träningen slut! Då är risken mindre att "jag ska bara köra en gång till..." och då blir det ngt som börjar strula =).

2 kommentarer:

Ida&terrierna sa...

Vad klokt! Det är ju lätt att man bara ska en gång till! Kram

Cecilia sa...

Ja visst är det härligt när allt bara går som på räls. Precis som du säger är det så lätt att göra en gång för mycket då, så det var ett bra tips. Är det dags att komma ut på lydnadsplan igen i
2:an nu eller??
Kramisar

Mitt Lilla Tryne

Mitt Lilla Tryne
Niilaz